събота, 15 септември 2012 г.

След голям напън намирисва силно

Никога не съм ходила в Кюстендил и единствените ми познати от там са прословутите им сливи и череши, които обожавам. Като луканката и те отдавна са само нарицателни, без гарантиран произход и затова градът ми оставаше някак си извън периферията. До тази вечер. 

Принципно съм много толерантен човек и нямам нищо против инакомислещите и страннодържащите се, стига да не ми натрапват агресивно своите сексуални, религиозни и житейски възгледи. Един налудничаво, та чак плашещо гледащ отец взе да ми идва в повече напоследък с напъните си да вкара религията в училищата и с мъдростите и заканите, които ръси навсякъде по темата. Радостта ми, че се намери читав зам.-министър, който да го постави на мястото му, беше помрачена от кметски напъни, най-вероятно за слава и оригиналност.

Нелепо беше, когато по различни невесели поводи (земетресения, пожари, наводнения, болни известни личности и т.н.) мастити политици и не малко кметове викаха оня отгоре на помощ и разчитаха на милостта му. Но още по-нелепо е решението на кюстендилския кмет да подари на всички първолаци от общината в понеделник по едно православно букварче. За чий *** им е на хлапетата да учат ненужни думи като ангел, светец, литургия, тайнство, свето причастие, изповед, е съвсем друга и много дълга тема.

Г-н Паунов като кмет би трябвало да знае, че живеем в светска държава и че християнската религия в България никак не е нито официална, нито задължителна, а само традиционна. То си го пише и в чл.13 ал.3 от Конституцията. Вярата и религията са личен избор и г-н кметът няма никакво право да ги натрапва на никого.
В кюстендилско според миналогодишното преброяване като православни са се самоопределили 87,55 % и като други - 12,45 %. На "другите" първолаци какво ли ще подари г-н кметът? Да им пробута Джийзъс&Ко някак не върви, да ги остави без подарък е конфузно ... Да му мисли всъщност той, като си е сложил таралеж в гащите.

Не напразно общинският съвет съвсем прясно му е забранил да харчи еднолично и без тяхно решение големи суми. За всеки от 490-те очаквани първолаци (ако теоретично няма от "другите") той е изръсил по 13,00 лв. (справка - горния линк; продължавам да съм втрещена от цената, защото толкова читави и не вредни за психиката книги се продават дори и за по-малко) или общо 6370 лв. от парите на данъкоплатците.

При около 150 прогнозни учебни дни до 4-ти клас през 2012/2013-та и 2,60 лв. сегашна цена на дневния купон за храна в тамошните училища, с тези хвърлени на вятъра пари г-н кметът можеше да вкара в класните стаи за (още) една учебна година поне 16 деца. От онези, другите, някои от които искат да учат, но обикновено родителите им не могат да си позволят образователния разкош. Топлата храна всеки ден би била доста добра стръв и макар и леко, би снижила процента на традиционната неграмотност в тази група и нерадостните перспективи пред хора, не можещи да четат и да се подписват.

Тези пари биха вдигнали за известно време и анемичния дневен порцион в тамошния Дом за деца, лишени от родителски грижи. Биха послужили и за още благородни и смислени каузи, ако имаше кой да разсъждава, вместо да се напъва с неясна цел. Гнило, миризливо и лицемерно е.

---------------------------------
* Всички новини и цифри, които не съм утежнила с линкове, могат да бъдат проверени в много източници в нета; необходимо е само правилно боравене с гугъл.

** Тъй като не спя в блога, много моля да бъдат спестени всякакви коментари, възхваляващи и агитиращи за ценностите и морала, които уж ни дава религията и от които децата ни ще бъдат лишени, щом не я изучават в училище. Без значение кой си е почесвал клавиатурата, ще бъдат изтрити в първата свободна секунда, в която успея да се появя тук, естествено - без отговор. Не обичам цензурата, но темата + ограничените ми време и търпение, ме предразполагат към такава.

Хубави почивни дни на тези, които ще си почиват, на останалите - спорни. :)

9 коментара:

  1. За съжаление показната фалшива религиозност е на мода и децата не са пожалени при тези демонстрации. При нас ще унищожат една от най-старите градинки в центъра, за да се строи църква. Не за друго,а да е до Байракли джамия. Джамията е исторически паметник и от 50-60 години не работи, а дори сегашните църкви са ни много. Най-смешното е, че го инициират хора, които потомстмвено винаги са били противници на религията.Всъщност думата не е смешно, а е жалко и страшно, когато се намесват и децата.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Владо, тъпо е да се затриват градинки заради каквито и да е строежи. В случая още повече, защото е на инат (лицемерието и показността на строящите няма да коментирам). Освен това новите църкви с твърде осъвременения си дизайн стоят като кръпки навсякъде - и до стари сгради, и до нови. Особено ме дразни тази до едно от новите кръгови в Търново (мисля, с/у Билла), изцвъкана на една хубава поляна и на фона на нови кооперации, повечето от които са апотеоз на българския архитектурен гений. Общата картинка е толкова потресаваща, че винаги си обръщам главата в обратна посока.

      А колкото до децата, всичко би могло да бъде много по-просто. В горния курс (когато са що-годе осъзнати и трудно манипулируеми и могат да мислят И самостоятелно, в никакъв случай в по-крехка възраст) да изучават максимум един срок сравнително религиознание. За обща култура и основното за по-разпространените религии, прилики и разлики между тях и без четене на библии, корани, талмуди, веди, сутри и т.н. (Прекалено любознателните да се запознават с тях индивидуално. И долу библията от задължителните четива за 9-ти клас!)
      След това да затвърждават наученото с домашно четене и дискусии в час за книги като "Терор в името на Бога", "Сексът и религията", "Моралният пейзаж", "Делюзията Бог" ...(отворен списък). Ще им бъде от по-голяма полза, а и "другите" ще могат да карат часове заедно с "традиционните" си съученици. :)

      Изтриване
    2. Тя религията и така си е застъпена в часовете, та няма нужда от специално внимание. По история се учи възникването и развитието на различните религии. По психология се учи (или поне би трябвало да се учи) защо хората прибягват до религиозни практики по принцип. По литература се учат (маргиналните) художествени достойнства на текстове в основата на религиите. А от дисциплините като биология, физика, химия... става ясно, че светът е съвсем различно (и много по-интересно) място от това, което е описано в свещените книги. Изключително неправилно е децата да се захранват с материал, който впоследствие ще започне да *противоречи* на това, което ще научат.

      Дано това в Кюстендил да е изолирана практика и да става дума само за "усвояване" на някаква сума от "подходящите" хора.

      Изтриване
    3. Кюстендил е първата и единствена община, в която се изучава религия като свободно избираем предмет, като преподаващите в училищата млади богослови посещават и детските градини ...

      Цяло лято, откакто видях списъка по литература за 9-ти клас (и го уточнявах по телефона с преподавателката като прекалено странен), се опитвам да разбера защо е необходимо след наученото по физика, химия и биология до момента, да им объркват понятията с безумията от "Битие".
      Всъщност в списъка е детската версия (одобрено и препоръчано от МОН помагало за началния курс), вместо онази тухла. В нея са спестени доста смехотворни неща и в желанието си някой да покаже религията в благоприятна светлина, е създал инфантилно подобие на приказка с много картинки.

      Изтриване
  2. "Исторически погледнато, Дяволът, това е Богът на хората, които мразим" - Алистър Кроули :):):)

    Хм... и оценки ще им пишат ли? "Имаш тройка, чадо, отиваш в ада"...

    Че за обща култура е добре да се знаят основните неща (най-малкото колкото да не отговарят с "Докладваха ми" на Великден) е ясно, но не е това начинът. Ако бяхме що-годе по-нормална държава, този опит в Кютсендил, щеше да му излезе солено на кмета, защото не бих имал нищо напротив да се пиша бахаец и да изкарам чрез съда една доста прилична сума като обезщетение за накърнените ми религиозни права (а и не бих бил само аз). Но то, ако бяхме нормална държава...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нямам идея защо си траят родителите. Едно е религиозното възпитание в семейството, където те носят отговорност за промиването на детския мозък в различна степен. Съвсем друго са това свободноизбираемо (или доброзорно - необходим е подпис на родител върху молбата на детето за СИП) изучаване в училище и натрапените кметски букварчета - нито са част от задължителното обучение, нито имат някаква образователна или художествена стойност.
      Но г-нът има свое виждане по въпроса. Чак на босилеградските деца раздал от букварчетата, понеже в Западните покрайнини се изпитвала остра нужда от учебници на български. Уредил ги е набързо.

      Изтриване
    2. Бас държа, че виждането му е предимно (да не кажа единствено) финансово...

      Изтриване
  3. виж какво, направо се изненадвам как не са те анатемосали 168 човека и как нямаш 59623 дислайка. направо е срамота така да петниш най-великата религия на света!
    а сега сериозно.. какви са основанията на този.. хм.. кмет, поради липса на адекватен обиден епитет, да похарчи тези пари.. смисъл нали всичкото харчове там трябва да са прозрачни и обосновани.. и никой ли от родителите не протестира?!?

    ОтговорИзтриване
  4. Вероятно протестират, Тоти - една шепа трезвомислещи, тихо и културно - със жалби до Инспектората и без блокади на главните пътища и някой тиквоч им връща отговори за ценностите, толерантността и широкия кръгозор, с които дечицата ще се сдобият и други али-бали.
    Такива четива без грам образователна стойност категорично нямат място в училищата, още по-малко - в детските градини. Място там имат единствено знанията. Понеже вярата е личен избор, нека го предоставят на децата, но чак когато са на възраст за това и могат без давление да решат дали да живеят с правилния пълнеж и да го надграждат или да потънат в заблуди.

    Фил вероятно е прав за кметските интереси. Освен сърбежа за слава, може би г-нът има и нещо общо с издателството, рекламата или дистрибуторите му.

    ОтговорИзтриване