неделя, 21 ноември 2010 г.

Quo vadis, мила родино?

Покрай вчерашния рейд из магазините съм изпуснала събитието на деня. Мога да го номинирам с чиста съвест и за събитие на годината. По значимост, смисленост и обществена полза може да му съперничи само безплатният концерт на Мустафа Сандал на стадиона ни през лятото. Та вчера близо 500 ученици са провели протестно шествие за по-голяма ваканция. Лозунгите им са просто връх на човешката мисъл: "Сега определяте ваканциите ни, след време ние - пенсиите ви", "Върнете ни ваканцията, тя се топи като сняг" и т.н. и т.н.

След кратък размисъл установих, че дечицата всъщност имат право - тази зима тя ще бъде от 24.12.2010 до 02.01.2011, миналата е свършила на 03.01., а по-миналата - на 04.01. Топи се наистина и горкичките няма да могат да си отпочинат. Затова искат да се върнат в училище чак на 09.01. Аргументите им са железни - след като протестът днес се проведе и в други градове на страната и не постигне желаният ефект, тоест министърът да спре да си го мести от единия крачол в другия и да прояви нужната щедрост, във Фейсбук има група, която е готова на 03.01. да не влезе в класните стаи. Ау, много страшно!

Класните стаи и без това не регистрират голям наплив, особено в горния курс. А присъстващите от 4-ти клас нататък дъвчат дъвки, пишат смс-и, слушат музика от телефони или плеъри, играят карти, бият се, разменят цветисти изрази с учителите и се изприщват, когато им споменеш думичката "матура". И как иначе, тя изисква трайни знания, не само от сегашния и предния урок. А тях няма как да ги имаш, ако не влизаш в час, а ако се объркаш да влезеш - да си само телом там. Накрая на учителя обикновено му писва, защото трябва да ти постави оценка и не му се занимава с теб през ваканциите и или те търси да те изпитва у дома, или ти дава два-три урока да научиш и персонално те изпитва до откат, т.е. до заветното 3.
Сегашните деца са отворени и напред с материала. Не учебния, този от живота. Знаят кога и защо нямат право да ги изгонят от училище, с какво да стреснат преподавателския състав и най-важното - че могат да си правят (почти) каквото си искат, защото колкото и да вбесяват един учител, той няма право да ги удря.

Та прави са си дечицата да протестират. Могат още и за повече дървени, грипни и прочие ваканции, а защо не и за пълно отменяне на училището след 4-ти клас. Достатъчно е да се понаучат да четат и пишат. След това така и така правят всичко възможно да по-рядко там, защото им е безинтересно и скучно (справка: бисерите от матурите и кандидатстуденските изпити). Далеч по-осмислящо живота им е времето пред компютъра или в заведенията. И понеже и това им доскучава, си спретват като вчерашното мероприятие.


Сега осъзнавам потреса, който предизвиках у тумба представители на чакащото ни светло бъдеще. Слизаме със сина ми от таксито с безкрайно количество торби и те налитат, възбудено разказвайки преживяното по време на шествието, дори му се скарват нежно за отсъствието. Той пък им се хвали какво сме му купили и накрая изтърсва: "И последно мама си купи две книги." Гледат го първо с недоумение, после се хилят и питат колко пари съм дала (не кои са книгите). След което почти с отвращение правят заключението, че майка му няма акъл, с тези 24 лв. ехей колко много неща могат да се купят.
Прави са си дечицата, разни поколения, разни идеали.
И се хилят. Да са живи и здрави, аз пък ще се похиля след матурите им.

14 коментара:

  1. Различни хора възпитават различни деца. Смешен изглеждаше простестът вчера - да. Но е факт, че училището не предизвиква желание да учиш, да не говорим колко излишен материал те задължават в крайна сметка да зубриш. Спомням си, че в моята гимназия, въпреки че бяхме с икономическа насоченост, нямаше предмет, на който да не се държи и да не ни подготвят на едно доста сериозно ниво (дори и "физическа култура" :D). В резултат - имаше дни, в които знаехме, че не се спи, за да успеем да се подготвим. Е, радвали сме се на всяка ваканция - пролетна, зимна, лятна, грипна, дървена и т.н. И ако някой тогава ми беше предложил да изляза да протестирам за още - щях да го направя :)

    А кои книги си купи?

    ОтговорИзтриване
  2. Пламена, абсолютно съм съгласна с неадекватния на моменти като съдържание и поднасяне учебен материал. От това децата губят интерес да го учат, а учителите - да го преподават. Можеха да стачкуват за промяна в учебната програма и съдържанието й, за по-малко на брой издавани и по-грамотно написани учебници или за подобряване на условията в училище - шкафчета, съблекални, бани, топла храна - изобщо за нещо смислено и полезно.
    Би било добре да се замислят, че освен да искат и да си търсят непрекъснато правата, имат и задължения и животът не е само безкраен купон.
    Вчера беше малко стадна проява в стил "много сме, силни сме, вижте ни к`во можем", леко издигане в собствените им очи. И осмисляне на съботния ден на охраняващите ги полицаи. :)

    Купих си тази и тази, а бях тръгнала само за първата. :)

    ОтговорИзтриване
  3. обобщенията не са хубаво нещо
    в училището на дъщеря ми всички са отишли за да учат, например. Не е от тези, които се изкарват лесно.
    А ваканцията наистина не виждам причина, да е толкова кратка

    Колкото до матурите и "трайните знания" които са необходими за тях - бях писал преди тук:
    http://www.webkeybg.info/the_cave/?p=54

    ОтговорИзтриване
  4. Божо, кое точно е краткото на ваканцията?

    ОтговорИзтриване
  5. Ваканциите трябва да са дълги и колкото се може повече. Часовете в училище трябва да са кратки или, ако са дълги, поне да са по-малко на брой. Това че всеки министър, като дойде и почва да си налага тъпите и безмислени представи за това по-колко трябва да се учи и откога до кога да се почива, означава само, че си няма идея за това какво е наистина важно в образованието и просто отбива номера с козметични промени. Да си натикат разписанията там, където не ги огрява, и да се опитат да сложат ред в съдържанието на учебния материал. Егати нещастниците...

    ОтговорИзтриване
  6. Ностро, доразвивайки идеята ти, бих предложила изобщо да не ходят на училище, всеки да си учи каквото му допада и му е интересно, да се явява на изпит като частен ученик и ако не се е преуморил много от това, да продължи в същия дух като студент.

    ОтговорИзтриване
  7. Точ, тая идея, дето си решила да я доразвиваш, сигурно си я прихванала от нечий друг коментар, защото аз нищо такова не съм прокламирал. :)

    ОтговорИзтриване
  8. Не, зачатъкът й е много преди това, в една по-предна образователна реформа. Тогава намалиха часовете по български и математика (вероятно за облекчение на учащите се), а увеличиха за тяхна сметка тези по рисуване, трудово, чужди езици, музика и физическо (последното дори си има и специално кръстен час - Допълнителен час по ФВ) - все много необходими за живота предмети, където за постигане на добри резултати са необходими и някои природни дадености, но на кого ли му пука ... Обаче учебният материал не се намали, дори се сгъсти с около четвърт срок към по-долните класове. В резултат на това се доучва в СИП, ЗИП и най-вече с частни уроци. Такива винаги е имало, но със засилен интензитет около 7-ми и 11-ти клас, а сега са постоянни.
    Представи си само колко нерви и средства би спестило ученето единствено на желаните 1-2 предмета.

    ОтговорИзтриване
  9. Ех, какви времена бяха, в училището...
    бой със снежни топки, мятане на самолетчета със съобщения по време на час, лепене на страниците на дневника, правене на капани за учители, посещения в диекцията, плашене на момичетата с разпорената жаба в часа по биология...забавно беше :)
    винаги като пораснеш осъзнаваш какъв безгрижен фън е било :)

    ОтговорИзтриване
  10. Беше, Ламоте, беше. :)
    Спестявам у нас хулиганската част от спомените, за да не давам лош пример. :)))

    ОтговорИзтриване
  11. Тъй и тъй се протестира - и аз искам да изкажа недоволството си.
    Като работещ човек ми е много трудно от коледното разлагане и лентяйстване пред обилните трапези, да превключа за още няколко работни дни, последвани от кратка новогодишна почивка.
    Това е стрес! Предлагам никакво ставане от масите, каквото и да става.

    Учениците да си ходят на училище, щото родителите им не могат да се вредят от тях пред компютрите у дома.
    :))))

    ОтговорИзтриване
  12. Ел, извади такива железни аргументи, че няма как да не се съглася с тях. Подкрепям! :)))

    ОтговорИзтриване
  13. Де се губиш?
    Шопинг-мопинг или интелектуални занимания :)))

    ОтговорИзтриване
  14. Ъъъъ Ел, откъде го измисли този оксиморон - аз и интелектуални занимания? :)))
    Работя върху себе си възможно най-далеч от клавиатурата. :)

    ОтговорИзтриване